Kantoor is gesloten van 23 december tot 3 januari. Fijne dagen! We zijn open op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag 

Over het tienjarige lustrum van Ocean Finance

november 2024

Over het tienjarige lustrum van Ocean Finance

10 jaar Ocean Finance – dit is de tekst zoals uitgesproken tijdens het jubileumfeest op 4 november 2016 in Kino Rotterdam.

"Welkom allemaal, en heel fijn dat jullie met ons deze mijlpaal vieren! Ik heb nagedacht na wat ik het leukst en het meest verrassend vind, voor mij persoonlijk, van de afgelopen 10 jaar. Dat zijn drie dingen:"

Contact met klanten en inzicht in samenhang

Als je een financieel bedrijf start heb je eigenlijk geen idee wie je klanten worden. Hoeveel marktonderzoek je ook doet en hoe hard je ook nadenkt, een levend beeld krijg je niet, omdat je de mensen niet spreekt. Dus je begint en dan ga je het ervaren.
En dat vind ik het leukste aan dit bedrijf, de band die ontstaat met klanten en het inzicht dat je krijgt in hoe de samenleving draait.

Ons werk is natuurlijk financiën. Financiën is een breed onderwerp, we praten over kwartaalcijfers, belastingen, hoe maak je een factuur, wat is een goed tarief, relevante wet- en regelgeving en hoe je winst kunt maken.
Mensen komen bij ons langs en dan praten we uitgebreid over deze onderwerpen. Maar omdat alles altijd ook te maken heeft met het soort bedrijf dat iemand runt, praten we met al die verschillende ondernemers, bestuurders en ZZP’ers ook over hun bedrijven. Daardoor krijgen wij een heel gedetailleerd beeld hoe zaken met elkaar te maken hebben en hoe wij met z’n allen hier die economie draaiende houden.
Even wat voorbeelden:

  • Een van onze klanten doet styling voor websitefotografie. Dan hoor je de verhalen hoe de foto’s van de jassen die je koopt gemaakt worden. Je kent de locatie van de studio, je hoort hoe de spelden worden gestoken en je weet waar er gezamenlijk geluncht wordt.
  • Een andere klant levert personeel voor vleesverwerkingsfabrieken. Je leert over het mesvaardig zijn van personeel en de onderhandelingen van de fabrieken. Dat komt weer naar voren als je nieuws hoort over schandalen rondom vleesverwerking. Je denkt dan na over de gevolgen voor je klant en of het handig is even contact te zoeken.
  • Een derde klant van ons is gemeenteraadslid voor de SP. Als gemeenteraadslid ontvang je een vergoeding en de SP verwacht dat je een deel van die inkomsten afdraagt aan de partijkas. De vraag is dan: wie betaalt de belastingen en over welk bedrag. Hierover hebben wij dan contact met het partijbureau van de SP en natuurlijk met onze klant, en dan maken we een opzet hoe het fiscaal in elkaar zou moeten zitten.

Deze gesprekken met ondernemers en bestuurders en het zien hoe werk daadwerkelijk gerealiseerd worden maakt voor ons   het werk interessant. Je voelt de ruimte die mensen creëren, hoe ondernemers invulling geven aan sociaal ondernemerschap en de kansen die mensen zien. Vanzelfsprekend word je geïnspireerd en in je eigen bedrijf beweeg je daarop mee, en zo vormen we met z’n allen de radartjes die de economie of de samenleving draaiende houden.

Analyseren van wijzigingen

Het inzicht in hoe de financiën georganiseerd zijn en geldstromen lopen, wie klant is, waar geleverd wordt en wat de onderhandelingspunten zijn, daarin vinden Karen en ik elkaar. Wij praten hier heel veel over. En dan eigenlijk altijd in relatie tot de belastingen en de overheidsfinanciën. Om jullie een inkijkje te geven in de gang van zaken op kantoor: stel er is nieuwe jurisprudentie omtrent het huurrecht (het overbrengen van het huurrecht naar het ondernemersvermogen), dan gaat het gesprek tussen Karen, onze andere collega’s en mij als volgt:

  • Eerst bespreken we wat de gevolgen zijn van de jurisprudentie, hoe zit het precies, wat zegt de wet, welk artikel betreft het, hoe is de onderbouwing van de jurisprudentie en waarvoor heeft het gevolgen?
  • Daarna komt aan bod wat wij er zelf van vinden. Goed, slecht, gewoon, weer een regel erbij? Bij dit stuk komt de PvdA-opvoeding van Karen en het eindeloos bespreken hoe zaken gaan bij ons vroeger thuis goed van pas
  • Dan gaan wij terug naar het werk voor onze klanten à Wie ondervindt gevolgen van deze wetswijziging, kunnen we mails verwachten, zullen we zelf anticiperen of wachten we af?
  • En vervolgens kijken we of het een onderwerp is voor een video of een nieuwsbrief.

Fintech – de automatisering

Het derde is de automatisering. In de financiën speelt automatisering een grote rol. Iedereen leest over fintech, de voortschrijdende technologische mogelijkheden in de financiële wereld. Daar hebben wij natuurlijk mee te maken. Een aantal jaren geleden zijn we helemaal opnieuw geautomatiseerd en we weten dat dit proces door zal gaan. Sommige innovaties bij ons zijn merkbaar voor de klant, denk aan opslag van jaarrekeningen en aangiftes in de cloud, voor klanten en voor ons toegankelijk. Andere verbeteringen spelen vooral achter de schermen, iets dat bijvoorbeeld in ontwikkeling is, is een scannerf computer waar je die schoenendoos met bonnen echt boven uit kunt schudden en dat er dan een, weliswaar zeer ruwe, jaarrekening uit komt. En andere interessante fintech-ontwikkeling betreft blockchain. Dat is een nieuwe techniek van ordenen van financiële gegevens, die als het ware het oude grootboeksysteem combineert met huidige mogelijkheden. Er wordt verwacht dat deze techniek veiligheidswinst zal opleveren.

Samenvatting 10 jaar

Dus dit is wat ons werk zo boeiend en inspirerend maakt. Al die klanten met die verschillende bedrijven die de economie laten draaien, dat we met hen allemaal kunnen praten en horen wat hen beweegt: nieuwe ontwikkelingen, duurzaamheid, sociaal ondernemen en natuurlijk de cijfers. Het bezig zijn met automatisering en het samen analyseren hoe alle regels in elkaar zitten en deze kennis delen via de nieuwsbrief en de video’s

Wat gaan we de komende 10 jaar doen?

In grote lijn gaat het werk natuurlijk gewoon door. Boekhouder is een van de oudste beroepen; het is het registreren wat er is gebeurd zodat je er later wat mee kunt. En Nederland is een regelrijk land, er blijft altijd behoefte aan mensen die regels kunnen duiden, toelichten en strategisch advies kunnen geven. Voor ons blijft de kern: hoe geven al die mensen vorm aan hun eigen bedrijf, hoe genereren zij inkomen en hoe kunnen we ze helpen, in het regelrijke Nederland, om voldoende inzicht te houden zodat ook dat deel van het ondernemen leuk blijft!

De automatisering is hier ondersteunend aan, en de nieuwsbrief en de video zijn leuk om te maken en we horen vaak dat mensen het waarderen, dus dat gaat allemaal gewoon door.

Wel zullen er altijd grotere en kleinere projecten zijn die naast het lopende werk draaien. Op dit moment zijn we bijvoorbeeld bezig met het maken van een agenda voor meiden die 18 worden, omdat het toch een bijzonder jaar is, voor de wet volwassen, en in een keer een heel blik rechten en plichten er bij, met al het wel en wee van dien. Denk aan DUO, zorgtoeslag, hoe het zit met de verkiezingen en waarom je moet budgetteren.

Dus, wij blijven lekker bezig!

Dank

Ik wil heel graag een paar mensen speciaal benoemen, 10 jaar bedrijf doe je echt met anderen.

Als eerste mijn partner Delano. Je hebt als ondernemer een partner nodig die het je gunt en je steunt, en dit steunen en gunnen gebeurt al langer dan 10 jaar!

Als tweede natuurlijk Karen. We hebben het even opgezocht, we werken al ruim 9 jaar samen en hebben nog steeds lol in het werk, de klanten, de ontwikkelingen en gewoon, hoe dingen gaan.

De rest van het team, Jeroen, gericht en goedgehumeurd bezig met de administraties op kantoor, Arjen die invoert en de content mede onderhoudt, Jori onze cameraman en regisseur en Hildegard, die het project meidenagenda doet.

Daarnaast zijn er heel veel mensen om ons heen die ondersteunen en tips geven en helpen. Ik noem er even vier apart. Annemarie Behrens die elke mail met een vraag, een twijfel of een overweging binnen vijf minuten beantwoordt. Joke Stenvert tegen wie ik door de jaren heen al heel wat gedachten ‘aangehouden heb’. Achter de schermen John, die helpt met die ontzettende hoeveelheid handling die komt kijken bij alle automatisering en lest best mijn zus Hildegard, Advizus, die altijd weer spart en meedenkt en brainstormt en bijvoorbeeld ook het programma voor deze dag heeft bedacht.

Dank, dank voor jullie aandacht. Dit ging in vogelvlucht over de afgelopen 10 jaar en de komende 10 jaar, ik hoop dat we allemaal actief, inspirerend en soepel blijven draai

Lees hier een interview met Irene van de Berg 

Hier kun je de column van Laura van Mourik lezen, Cijfervrees. 

Meer weten?
Mail naar info@oceanfinance.nl, vul het contactformulier in of
bel 010-4777200

 
 
 
 
 
Disclaimer: Het is algemene informatie om inzicht te geven, er kunnen geen rechten aan ontleend worden. 

Het ultieme netwerkadvies