In augustus zijn we niet altijd aanwezig. Wil je langskomen? Bel dan eerst even: 010 477 72 00.

Wat zijn bonnen en wat zijn geen bonnen?

Wat zijn bonnen en wat zijn geen bonnen?

In btw-maanden krijgen wij, als administratiekantoor, veel bonnen om in te voeren. Maar we krijgen ook redelijk wat bonnen die geen bonnen zijn. Bonnen uitzoeken en bewaren is de eerste stap van een administratie, dat op orde krijgen maakt alles overzichtelijker. Wat zijn nu de meest voorkomende vergissingen? 

Wanneer is een bon goed volgens de Belastingdienst?
De Belastingdienst stelt als eis, in het kort en niet volledig, dat op de factuur de volgende zaken vermeld moeten zijn:

  • Datum
  • Naam, adres, woonplaats van de leverancier- let op – dit hoort een fysiek adres te zijn.
  • Idem voor de ontvanger naw gegevens
  • Btw nummer leverancier
  • Kvk nummer leverancier
  • Uniek volgnummer
  • Omschrijving en aantal goederen en diensten
  • Bedrag
  • Btw percentage
  • Btw bedrag

Als deze gegevens op een factuur vermeld staan, is het een bon en mag het als zodanig opgevoerd worden in de administratie. Voor meer info, klik hier.

Bedragen onder de 100 euro
Als een bedrag onder de 100 euro (incl btw) is, zijn de eisen van de Belastingdienst minder uitgebreid. Er hoeft bijvoorbeeld geen naam van de ontvanger op te staan. Dus kleinere bedragen in restaurants, van kantoorartikelen en bijvoorbeeld benzine hoeven niet te naam gesteld te zijn.
Belangrijke uitzondering: bij benzinebonnen moet wel herleidbaar zijn dat het door de onderneming/ondernemer is betaald. Het meest eenvoudig is dat door de benzine per pin te betalen en niet contant. Als benzinebonnen niet herleidbaar door jou/je onderneming zijn betaald, zijn deze bonnen niet als uitgaven in mindering te brengen.

Dus, als je volgende keer de btw-stukken bij ons (of een andere boekhouder) brengt, doe hier je voordeel mee.

Vrijwilligers en stichtingen: 
De regels omtrent de bonnen gelden ook bij stichtingen, bijvoorbeeld als vrijwilligers onkosten vergoed krijgen op basis van bonnetjes.

De echte bon, met naam van de leverancier (of winkel of horeca), datum, bedrag, levering en btw uitgesplitst is de echte bon. Bij bedragen boven de 100 (incl btw) dient ook de naam van je onderneming op de factuur te staan.

Wat zijn de meest voorkomende vergissingen?
Pinbonnen

Pinbonnetjes zijn geen bonnen. Pinbonnen geven aan dat je het bedrag per bank betaald hebt. Het is een betalingsbewijs voor jezelf, niet voor de boekhouding. 

Openbaar vervoer
De bonnetjes die je krijgt als je een ov-chipkaart oplaadt, is geen bon. Dit bonnetje is een bewijs dat er geld op je ov-kaart is gezet. Het is geen bewijs van een reis die je hebt gemaakt. Eigenlijk is er alleen geld van je bankrekening naar je ov-chip gegaan. Er is geen uitgave gedaan.

Wat is dan wel een bon?

  • De uitdraai die je bij de vervoerder kunt opvragen
  • De uitdraai die je kunt opvragen als je een ov-kaart op naam hebt – je kunt een account aanmaken en dan je reisgeschiedenis opvragen.

Weetje – Op openbaar vervoer zit 6 % btw, die in mindering gebracht kan worden als voorbelasting. Dit is een van de weinige bonnen waar de btw niet op vermeld staat en die toch afgetrokken mag worden.

Creditcard – als je via de creditcard betaalt, is het creditcardoverzicht geen bon. De bonnen zijn de facturen die aan de betaling ten grondslag liggen.  De betalingen aan je creditcard-schuld worden geboekt als privé-opnamen. De bonnen die daar tegenover liggen worden dan als kosten uit privé betaald geboekt.

 

Blijf op de hoogte

Schrijf je hieronder in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van financiële en fiscale ontwikkelingen. Je krijgt dan ook het e-book met veel gestelde vragen over financiën toegestuurd.

Wil je meer weten of heb je een vraag? Neem dan gerust contact met ons op.

Gerelateerde video's

De twee belastingen voor een eenmanszaak - Ocean Finance legt uit

Wanneer moet ik investeren? - Ocean Finance legt uit

Administratie digitaliseren