Het kantoor is open op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag 010 477 72 00 

XBRL - XML- SBR

november 2022

Mensen vragen me allerlei dingen, maar toen me werd gevraagd een blog te schrijven over xbrl, moest ik grinniken. Maar bij deze. Ik leg het uit, in het kort, niet volledig en niet voor techneuten.

XBRL is de afkorting voor eXtensible Business Reporting Language, vertaald:  uitwisselbare zakelijk rapportage taal.

XBRL  is een stuk software dat ervoor zorgt dat boekhoudprogramma’s financiële rapportages  op een identieke manier aan\leveren. XBRL is in principe los van de boekhoudsoftware, maar wordt er in geïntegreerd.

Het zorgt ervoor dat de uitvoer – de rapportages en financiële overzichten - gestandaardiseerd  wordt.

Ter vergelijking

Boekhoudprogramma’s  beschikken over software waarmee het bankmutaties in kan lezen. De bankmutaties zijn de invoer. De banken hebben hun gegevens gestandaardiseerd, zodat een boekhoudpakket gegevens van alle banken in kan lezen.

Op dezelfde manier ontwikkelt men nu software zodat de uitvoer, de output, de rapportages gestandaardiseerd wordt.

De uitvoer wordt eenduidig en hetzelfde gedefinieerd en daardoor onderling vergelijkbaar. Dus wat de ene software als kortlopende lening ziet, is in de andere software ook kortlopende lening.

XBRL- SBR

Als je in Nederland over XBRL praat, hoor je ook SBR. SBR staat voor Standard Business Reporting. Daarin wordt gedefinieerd wat er standaard gerapporteerd moet worden. Op die manier gebruikt iedereen dezelfde definities voor dezelfde financiële zaken die daaronder zitten. Dus wat verstaan we onder kortlopende schulden, wat zijn financiele vaste activa.

XBRL- XML

XML  staat voor eXtensible Markup Language.  Dat is de taal waarin XBRL gedefinieerd- geschreven is. XML is een taal die zowel door machines als door mensen leesbaar is. XML wordt bijzonder veel gebruikt.

Rapportages - XBRL

Het idee is dat met behulp van XBRL de ondernemer, of het administratiekantoor, in één keer kan rapporteren aan de Belastingdienst, het Centraal Bureau voor de Statistiek, de Kamer van Koophandel en de banken.

Tot nu toe was het zo dat deze instellingen verschillende informatie vroegen. Het was grotendeels gelijk, maar voor elke organisatie net wat anders. Dus bij elke rapportage moest je kijken wat je nu precies in moest vullen. De invoering van XBRL heeft er toe geleid dat er minder verschillende zaken gevraagd worden. De verschillende zaken ging altijd om details, maar toch kon je niet één rapport gebruiken. Het idee is dat het vanaf nu wel kan.

 XBRL heeft verschillende voordelen:

  • Het is eenduidig, zodat je gegevens goed kan vergelijken.
  • Het bespaart tijd, omdat je in één keer bij verschillende instanties aan je rapportageverplichtingen kan voldoen.
  • De integriteit (juistheid) van de rapportages zal toenemen omdat in de software controles worden ingebouwd.  

Wanneer krijg je met sbr/xbrl te maken?

  1. Als je je administratie laat doen door een administratiekantoor, hoef je er niet over na te denken, dan doen zij het. (Ter informatie, Ocean Finance heeft het meeste ook al gedaan).
  2. Als je aangifte doet via de site van de Belastingdienst, dan krijg je er ook niet mee te maken. De aangifte van de Belastingdienst is dusdanig ingericht dat je er al aan voldoet.
  3. Als je zelf elektronisch aangifte doet vanuit je boekhoudprogramma, dan krijg je er wel mee te maken.  De softwareleverancier zal je daar verder over geïnformeerd hebben.

Het speelt dus vooral bij grotere bedrijven, die veel zelf doen.

Voor meer informatie, kijk op Standard Business Reporting

 

Deze blog is voor het eerst verschenen in september 2012

 

Meer weten? 

Voor ondernemers: De financiën van A tot Z geregeld, voor je onderneming maar ook voor jou als ondernemer zelf. Bel naar 010-4777200 of vul het contactformulier in.

Voor stichtingen: Op zoek naar een administratie- en advieskantoor gespecialiseerd in stichtingen? Bel 010-477200 en leg je vraag voor.

Los consult: Snel en betaalbaar antwoord op specifieke vragen? Bel 010-4777200 en dan kijken we wat we kunnen doen.