Het eerste opvallende is dat de overheid er vanuit gaat dat er meer geld nodig is voor de zorg. Er wordt niet gezegd: laten we ernaar streven de uitgaven en inkomsten gelijk te houden met 2017, terwijl dat natuurlijk ook een reële mogelijkheid is. Er zijn bijna altijd mogelijkheden om uitgaven op peil te houden en zelfs te verminderen, zonder dat de kwaliteit minder wordt. Maar deze optie wordt in dit krantenartikel niet genoemd.
Hoe moet dit betaald worden?
Dan worden er drie voorstellen genoemd om meer geld naar de zorg te doen. Deze drie voorstellen betreffen allemaal ongeveer hetzelfde bedrag. Wat mij opviel was dat deze berekening voor ons als burger te volgen is. Daarom besteed ik er aandacht aan.
De voorstellen zijn de volgende:
- het verhogen van het eigen risico van 385 euro per jaar naar 400 euro per jaar
- een verhoging van de premie ziektekosten-verzekering van 10 euro per jaar
- een verhoging van de rijksbijdrage van 140 miljoen euro
Wat interessant is aan deze opties, is dat het in alle gevallen om ongeveer hetzelfde bedrag gaat. In die zin is deze berekening heel transparant, het laat zien hoe beslissingen genomen worden.
De eerste optie is het verhogen van de zorgpremie. Als je de zorgpremie 10 euro omhoog doet, betalen alle verzekerden.
De tweede optie is verhogen van het eigen risico. Als je het eigen risico 15 euro omhoog doet betalen alleen de mensen die het volledige eigen risico gebruiken. Dus het is logisch dat het bedrag van de verhoging wat hoger is. Als je even rekent, kun je hieruit afleiden dat 2/3 van de verzekerden het volledige eigen risico gebruikt en betaalt.
De derde optie is een verhoging van de rijksbijdrage met 140 miljoen. 140 miljoen is € 8,75 per inwoner, dat wordt € 11 per belastingbetaler. Er zijn ongeveer 13 miljoen belastingbetalers, je bent belastingplichtig vanaf je 18e.
Het lijkt dus alsof de eerste optie, verhogen premie zorgverzekering wat voordeliger is.
In de eerste twee gevallen blijven de baten en lasten van de zorg gerelateerd en verbonden met elkaar en afhankelijk van de beslissing moet iedereen of een deel van de mensen wat meer betalen.
In de derde oplossing komt het geld ‘ergens anders vandaan’. Dat betekent dan dat er minder geld is voor onderwijs of minder geld voor defensie of minder wegen of minder groen of minder….
Een andere oplossing kan zijn dat er een reguliere belastingverhoging volgt, dan betaalt iedere belastingplichtige mee. Dat is ongeveer dezelfde groep mensen als in de tweede optie.
Wat extra info
In 2017 wordt 28% van het geld dat door de overheid wordt uitgegeven betaald aan zorg. Dat is zonder het eigen risico dat mensen betalen en ook zonder de zorgverzekeringspremie die mensen betalen. De zorgverzekeringspremie gaat namelijk naar de verzekerings-maatschappijen, je ziet het ook niet bij de inkomsten staan in onderstaand overzicht.
Wat wil ik zeggen met deze blog? Ik vond dit artikel interessant omdat het duidelijk maakt wat verschillende overwegingen zijn. En het was extra leuk, omdat de uitkomsten voor ons als lezer ook nog redelijk te volgen was. Dat is namelijk lang niet altijd zo, vaak kost het meer tijd of is het zelfs niet 'aan te sluiten' - de boekhoudkundige term voor het volgen van geld. Dus daarom een keer een stukje over hoe de boekhouder de krant leest. Veel plezier!
Lees hier over de internetondernemers
Lees hier over verdienmodellen