We zijn open op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag 010 477 72 00  

Waarom je als directeur een dashboard nodig hebt (en waarom het je helpt om Marieke geen 38 mailtjes per dag meer te sturen)

november 2022

Gert levert meubels aan particulieren. Hij is in twee jaar tijd van 1 naar 5 miljoen omzet gegroeid. Maar nu weet hij het even niet meer. Hij heeft geen idee van zijn liquiditeit. Hij weet niet wat goed verkoopt en wat minder. Hij durft niets meer te beslissen. 

Begrijpelijk. Hij heeft overzicht nodig. Een dashboard.

 

Waarom heb je een dashboard nodig?

Een dashboard geeft in één oogopslag weer hoe je bedrijf ervoor staat. Net als in je auto: hoe hard rij je, zijn je lichten aan en heb je nog genoeg benzine tot de BP op de A6? 

 

Wat heb je nodig voor een goed werkend dashboard?

Drie dingen:

  • Goede data.
    Actueel, consistent en zorgvuldig. En elke dag bijgewerkt.
  • Je KPI’s: je key performance indicators. 
    Je moet weten wat je kritieke prestatie-indicatoren zijn.
    Wat is voor jouw bedrijf belangrijk om te weten? Het aantal verkochte meubels? Of het aantal retouren? 
  • Een controller.
    Die zorgt dat de juiste gegevens op je dashboard komen.
    Zie de controller als je sous-chef. Hij checkt of de groente precies gaar genoeg is. Hij proeft of de saus op smaak is. Hij legt het keurig neer. Pas daarna gaat het bord naar jou.
     

Kan het niet gewoon met standaard software?

Je bent aan het groeien met je bedrijf, daarom wil je een dashboard. En omdat je zo groot wordt, moet je dingen uit handen geven en je bedrijf formaliseren. Je hebt strakke procedures nodig en een heldere taakafbakening. Software is daarbij ondersteunend. Maar je organisatie wordt bureaucratischer, of je wilt of niet. Je hebt dus mensen nodig die handig zijn met de software. Je kunt minder makkelijk een opdracht geven tussendoor. Opdrachten tussendoor verstoren het proces.   

Het is geen stamppot meer. Het is haute cuisine. 

Waarom kunnen we het zelf niet?

Omdat het lastig is om de juiste kpi’s te kiezen. Zodra je de kpi's, de meetpunten, hebt vastgesteld, kun je je behoefte aan informatie over details loslaten. Want daar zijn de kpi’s voor bedoeld: in een groter bedrijf gaan andere mensen de details voor je monitoren. En dat is wennen. Je controller helpt je daarbij.

Je controller zorgt dat je het volgende niet doet:

‘Marieke, welk bedrag staat er open bij de debiteuren? Geef je ook even door hoevéél mensen niet hebben betaald? Wat? 128? En wie zijn dat dan? Weet je wat, zet ze even op een lijstje en mail ze me. Dit heeft nu prioriteit.’

Want als je dat doet, sneuvelt je kpi. Meteen. 

 

Het kost allemaal wel een boel tijd en geld 

Ja, het kost in het begin veel tijd en geld. Je moet je databases ordenen en je procedures veranderen. Kortom, anders gaan werken én Investeren. Maar daar wen je aan. Je zult zien: die strakke afspraken geven je werkplezier. En veel meer tijd. En ruimte in je hoofd. En de investeringen verdienen zich snel terug. Zodat je, met je hand in je broekzak, zegt: ‘Liquiditeitsproblemen? Bij ons lóópt het.'

 

Dus

Het kan. 1000 woningen, 1500 personeelsleden, één scherm. Je ziet in één oogopslag de bezettingsgraad, het aantal personeelsleden, het ziekteverzuim, de omzet, het resultaat, het debiteurensaldo, de liquiditeit én de voortgang van de verbouwing.

Afwijkingen van meer dan 5% worden gehighlight.

Als je meer wil weten? Dan bel je gewoon de betreffende verantwoordelijke voor uitleg. 

De eerste keer dat je het ziet, verbaas je je over de eenvoud. Daarna merk je hoe iederéén er elke maand op gespitst is dat die 8 getallen kloppen. De kpi’s geven focus aan iedereen. 

Verder praten over dit onderwerp? Bel 010-4777200 of maak een afspraak via deze pagina.

 

Meer weten?
Mail naar info@oceanfinance.nl, vul het contactformulier in of
bel 010-4777200