Wij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur, met uitzondering van de woensdag: 010 477 72 00 Vrijdag na Hemelvaart zijn we gesloten

Hoe krijg je je geld van moeilijke debiteuren? 10 voorbeelden

maart 2021

Hoe krijg je je geld van moeilijke debiteuren? 10 voorbeelden

Moeilijke debiteuren zijn niet altijd moeilijke mensen. En meestal krijg je je geld. 10 voorbeelden.

1. ‘Sorry, ik ben je factuur kwijt.’


Mo mailt je vaak met praktische vragen. Hij is je factuur kwijt. Of hij vraagt je rekeningnummer. Verder is er niets aan de hand. Mo wil best betalen, maar hij is gewoon niet zo bezig met zijn administratie.

Als Mo na één herinnering niet betaalt, stuur je hem tikkie. Dat mag ook 's avonds. Dan betaalt hij meteen en is het uit zijn hoofd. En ook uit het jouwe.

2. Wim trekt een stapeltje 10-euro biljetten uit zijn zak. ‘Hoeveel krijg je van me?’

Wim heeft schulden. Hij betaalt al maanden alles contant, want geld op zijn bankrekening verdwijnt meteen naar de schuldeisers.

Mijn advies: als je je factuur betaald wilt krijgen, neem het dan aan.

Contant betalen mag. Contant geld is een wettig betaalmiddel. Het kan foute boel zijn: als je denkt dat je te maken hebt met crimineel geld moet je het melden. En vanaf 10.000 euro moet je cliëntenonderzoek doen.

Waarom betalen mensen contant? Schulden zijn één reden. Maar er zijn er meer. Winkeliers hebben bijvoorbeeld veel contant geld. Arbeidsmigranten hebben niet altijd een bankrekening.


3. ‘Het gaat niet lukken, sorry, sorry. Maar volgende week betaal ik echt.’

Aysa mailt je al voor de derde keer. Ze is altijd aardig. Maar ze is tegen iederéén aardig. Daarom betaalt ze jouw factuur niet. Ze is namelijk druk bezig om facturen van anderen te betalen.

Dus je moet haar helpen om jou betalen. Als je Aysa voorstelt om elke week een vast bedrag over te maken, dan maak je het bedrag voor haar behapbaar. En jij krijgt je geld.

4. ‘U dient eerst aan alle voorwaarden te hebben voldaan. Daarna gaan wij tot betaling over.’

De overheid, en andere grote partijen, hanteren een eindeloze reeks procedures. Als jij één projectnummer vergeet in te vullen, krijg je je geld niet Dan blijft zo’n factuur steken in hun systeem. Herinneren helpt niet. Nu weet je weer waarom je een kleine ondernemer bent.

Maar je wil je geld, dus wat doe je bij zulke debiteuren? Check, check en dubbelcheck of je alles conform hun eisen hebt aangeleverd. Als je twijfelt, of als je iets niet helemaal begrijpt: bel ze. Tussen 9 en 5. Vraag net zolang door tot je alles helder hebt. Want je moet het wel op hun manier doen.

Troost: de tweede factuur krijg je sneller betaald. Omdat je dan de procedures kent.

5. ‘Schiet jij het badmeubilair voor de badkamer voor, ik betaal direct terug. Trouwens, zet het maar op de eindafrekening. Wel zo makkelijk.’

Keano is net gestart. Zijn eerste klus is een badkamer verbouwen bij Bram. Voorschieten? Daar had Keano geen rekening mee gehouden.

Dat moet Keano ook niet accepteren. Als Keano Bram geld voorschiet voor een bad, een wc en een douchewand, dan moet Keano het direct terugvragen. Een tikkie volstaat. Bovendien weet Keano dan meteen of Bram een goede betaler is.

6. ‘Ik kreeg net je factuur. Dat kwartiertje op dinsdag 3 februari, waar is dat voor?’

‘Ik kijk het even voor je na,’ zeg ik, ‘en dan mail ik je.’
Ik kijk altijd alle vragen na. Soms maak ik een fout, dan kan ik die corrigeren. Soms heeft een klant eigenlijk een andere vraag. Vaak willen mensen gewoon verduidelijking.

Als mensen hun factuur zo zorgvuldig bestuderen, betalen ze snel. Daar zijn ze dan namelijk ook zorgvuldig in.

7. ‘Hallo, kan je zelf beter kijken! Kun je eerst een factuur goed nalezen voordat je hem verstuurt? Dan zal je zien dat je een fout hebt gemaakt.’

Herry heeft zitten rekenen en hij weet zeker dat het niet klopt. Herry vindt jou dom. Hij is geïrriteerd. En dat mag jij weten. NU.

Zulke mails kun je het beste even laten rusten. Meestal, leert de ervaring, hebben de Herry’s het fout. Maar een Herry zal niet snel een fout erkennen. Herry zal altijd zeggen dat het jouw schuld is. Dus je moet veel tact en geduld hebben om een mailcorrespondentie met Herry goed af te ronden.

Als je de mail een paar dagen laat liggen, is bij jou de spanning uit je lijf. Dan kun je het pittige mailtje van Herry rustig beantwoorden. Een paar moeilijke woorden helpen. ‘Dank je, Herry, voor je eloquente mail.’ En dan leg je uit hoe de berekening tot stand is gekomen.


8. ‘Ik heb al betaald, kijk maar.’

Milou stuurt me een screenshot. Het screenshot is echt, maar toch heb ik haar een herinnering gestuurd. Waarom?Ben ik te snel geweest? Of heeft Milou automatische incasso aanstaan, en is die gestorneerd? Of moest Milou vorige maand hetzelfde bedrag betalen en vergist ze zich?

Ik zoek eerst uit hoe het zit. Dan leg ik aan Milou uit hoe het zit. Dan betaalt ze. En dan krijg ik weer een screenshot. ‘Nu heb echt betaald,' appt ze.

9. ‘Jij bent mijn lievelingstante, Susie. Ik betaal je later.’

Je neef Ricardo betaalt nooit op tijd. Als je bij familie met deurwaarders moet dreigen, is de Kerstmaaltijd niet leuk meer. Dus doe geen grote klussen voor familie. En calculeer in dat je kunt fluiten naar je geld.


10. 'Ja, ik moet ook nog gas en licht betalen en er staat nog maar 50 euro op mijn rekening en mijn klanten betalen ook niet.’

Sommige mails negeer je een dag. Of twee. Wat kun je Jolanda antwoorden? Je wacht even of ze het geld stort. En anders herinner je haar er nog eens aan, na een week. En dan ga je bellen. En even naar haar luisteren. Meestal komt het allemaal goed.

En nu? 

Voor ondernemers: De financiën van A tot Z geregeld, voor je onderneming maar ook voor jou als ondernemer zelf.  Bel naar 010-4777200 en dan kijken we wat we kunnen doen. 

Voor stichtingen: Op zoek naar een administratie- en advieskantoor gespecialiseerd in stichtingen? Bel 010-477200 en leg je vraag voor.

Los consult: Snel en betaalbaar antwoord op specifieke vragen? Bel 010-4777200 en dan maken we zo snel mogelijk een afspraak.