We zijn open op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag 010 477 72 00  

Abonnement als verdienmodel - wat en hoe

maart 2024

Abonnement als verdienmodel - voor en nadelen

Er zijn allerlei manieren om je product te verkopen. Een daarvan is om je product per abonnement te verkopen. Het voordeel van een abonnement is dat de klant weet hoeveel hij/zij per maand moet betalen en de leverancier weet hoeveel hij/zij per maand ontvangt. Het bekendste voorbeeld zijn natuurlijk abonnementen op telefoon, internet of de krant. Je betaalt elke maand een vast bedrag en dan wordt je krant dagelijks geleverd, of je kunt 'onbeperkt' bellen en appen. Maar veel ondernemers verkopen ook hun diensten in abonnementsvorm.

 

In de dienstverlening worden abonnementen meer gangbaar. Je kunt dan denken aan een abonnement voor het onderhoud van je ict- infrastructuur of je boekhouding.

Klant en leverancier spreken samen af wat er jaarlijks geleverd wordt en hoeveel dat per maand kost.  Als klant neem je een bepaald risico, het zou kunnen dat je voordeliger uit bent als je gewoon achteraf per uur de verleende diensten afrekent. Dat geldt ook voor de leverancier, misschien is er zo veel werk bij de klant dat het voordeliger was geweest om per uur te factureren bij die klant.

Voordelen

Het voordeel voor de klant: je weet waar je aan toe bent.

Voordeel voor de ondernemer: je inkomsten zijn gespreid, en er is zekerheid van inkomsten.

Een ander voordeel voor de leverancier is dat je makkelijker kwaliteit kunt leveren. Als je vaste afspraken hebt met klanten, lever je een bepaald pakket voor dat geld. Als je het dan als leverancier nodig vindt om er meer aandacht aan te besteden, kan dat, want je hebt vaste afspraken. Als je op uren-basis werkt, kan dat wel eens lastig zijn, omdat je dan eerst moet afstemmen met de klant of het goed is dat je dat extra werk doet. 

 

Risicospreiding

Het heeft natuurlijk ook nadelen. Het is een vorm van risicospreiding. De ondernemer zal soms genoegen nemen met een kleinere marge, omdat er zekerheid is van inkomsten. De klant zal gemiddeld iets duurder uit zijn, omdat de kleinere marge van de ondernemer gespreid wordt over de verschillende abonnementsklanten. Zo zijn kleine klanten vaak wat duurder uit, en grote klanten vaak iets goedkoper. Beide partijen, klant en leverancier, betalen voor financiele zekerheid en een stukje kwaliteitsborging, en beide partijen kunnen denken wat de rust hen waard is.

Als je wel een vast bedrag wil rekenen, maar geen abonnement, dan kom je uit bij het aannemen van werk. Hier lees je meer.

 

Meer weten?
Mail naar info@oceanfinance.nl, vul het contactformulier in of
bel 010-4777200

Hoe zit het met de BTW? - Ocean Finance legt uit